Steps to trigger and implement a dancing-curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1596

Keywords:

Dance, Curriculum, Philosophy of Difference

Abstract

This article deals with the steps taken in the territory of a curriculum, in an investigation, to activate and implement a dancing-curriculum, composed of experiments with dance. The research, carried out in a public school in “Grande Belo Horizonte”, in 8th and 9th-grade classes of elementary school, worked with concepts and understandings of post-critical curricular studies and the philosophy of difference. The investigation created and used dancing as a methodology, that is: a composition made of cartography + dance and that is inspired both by the studies of Gilles Deleuze and Félix Guattari and by Nietzsche's “Stroller” to bet on a curriculum that experiment with the dance. This article brings the results of this investigation, and shows all the movement towards the creation of a dancing curriculum that invites bodies to dance in the space between a major curriculum and a minor curriculum, subverts common sense concerning dance and the demand for dance as a “tourist curriculum”, and, from its very first steps, it produces resistance and triggers becomings.  

Author Biographies

Carla Char, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda e mestre em Educação e Pedagoga com ênfase em Dança pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Artista da dança, membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas (GECC), FaE/UFMG – CNPq, e do grupelho Grupo de Estudos e Ações em Filosofia e Educação, FaE/UFMG – CNPq.

Marlucy Alves Paraíso, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Pesquisadora 1C do CNPq. Fundadora e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas (GECC) da FaE/UFMG.

References

ASPIS, Renata P. L. Criação de bando como movimento de resistência. Youtube, transmitido em 16 jul. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4UJsAPGYsLo&ab_channel=agenciamentos. Acesso em: 25 set. 2020.

ASPIS, Renata P. L. Notas esparsas sobre filosofias da diferença e currículos. Currículo sem Fronteiras [on-line], [s.l.], v. 16, n. 3, p. 429-39, set./dez. 2016.

BIATO, Emília C. L. Cores, sabores e texturas: fantasias do corpo em cena. In: RODRIGUES, Carla G. (Org.). Caderno de nota 5: oficina de escrileituras. Pelotas: Editora Universitária; UFPEL, 2013.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução de Peter Pál Pelbart. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2013.

DELEUZE, Gilles. Espinosa: filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta Editora, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. Tradução de Suely Rolnik. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2012. V. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Jr. e Alberto Alonzo Muñoz. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Féliz. Kafka: por uma literatura menor. Tradução Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1977.

FERNANDES, Ciane. Pina Bausch e o Wuppertal dança-teatro: repetição e transformação. São Paulo: Annablume, 2007.

GIL, José. Movimento total: o corpo e a dança. Tradução de Miguel Serras Pereira. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2002.

MUNHOZ, Angélica V. Imagens de um pensamento-dança. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 8, n. 1, p. 23-30, 2011.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e gênero: agenciamentos da diferença em relatos de si mesmos/as de docentes/as. [Projeto de pesquisa com bolsa PQ do CNPq.], 2020.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas, Florianópolis, v. 17, n. 33, p. 194-225, jan./abr. 2016.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 277-293, maio/ago. 2009. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/download/9355/5545. Acesso em: 17 maio 2020.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Tradução e notas de Tomaz Tadeu. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

TADEU, Tomaz. A arte do encontro e da composição: Spinoza + Currículo + Deleuze. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 47-57, jul./dez. 2002.

TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra; ZORDAN, Paola. Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

ZOURABICHVILI, François. Deleuze: uma filosofia do acontecimento. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34, 2016.

Published

2022-02-22

How to Cite

Char, C., & Alves Paraíso, M. (2022). Steps to trigger and implement a dancing-curriculum. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 33–54. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1596

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes