Childhood and curriculum: micro-curricular policies for a pedagogy of play
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1595Keywords:
childhood, curriculum-learning, experience-affectAbstract
The work aims to discuss the differential relationship that can be established between childhood and the act of educating in early childhood education curriculum. In this sense, it questions: how to compose powerful curriculum to cultivate and explore the uniqueness of the relationship that is traced between childhood and the act of learning amidst the affectionate flow of the experience of free play? Even though in the form of an essay, the text is also elaborated from the context of a research movement still in progress, based on conversations with teachers from two public daycare centers in the city of Rio de Janeiro and on the project of university extension that addresses the proposed theme and problem. The writing is developed in the sense of affirming that the experience of conception of the being of childhood, immanent to the experience in which free play takes place, can constitute a driving force for the production of curriculums that conform as true fields of composition for the arising from inventive learning processes. It concludes that taking the differential space-time of free play as an affective learning experience tends to open unique perspectives for thinking about more creative relationships between childhood and curriculum.
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. [CD-ROM].
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Gaal, 2006.
DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo, SP: Brasiliense, 2005.
DELEUZE, Gilles. Espinoza: Filosofia prática. Tradução de Daniel Lins e Fabien Pascal Lins. São Paulo: Escuta, 2002.
DELEUZE, Gilles. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze: uma realização de Pierre-André Boutang. Paris: Éditions Montparnesse, 1988-1989. Disponível em: www.ufrgs.br/corpoarteclinica/obra/abc.prn.pdf. Acesso em: 18 jul. 2011.
DELEUZE, Gilles. A lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.
FOUCAULT, Michael. A ordem do discurso. Tradução de Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Tradução de Marcia de Sá Cavalcanti Schuback. Petrópolis: Vozes, 2002.
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. In: SKLIAR, Carlos; LARROSA, Jorge (Org.). Experiencia y alteridade em educación. Tradução de Maria Carmem Silveira Barbosa e Susana Beatriz Fernandes. Buenos Aires: Homo Sapiens Ediciones, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.