Birds never return to the wires in the same way: a problematization for the curriculum and teacher training from the sign of music
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1590Keywords:
distance education, teacher training, inventive learning, conversation networks, artistic signsAbstract
This article is part of a broader survey carried out with teachers participating in the Specialization Course “Mathematics in Practice”, offered by the Federal University of Espírito Santo (UFES) Department of Distance Education. It seeks, through music, to compose an affirmative power with the curriculum. It problematizes the learning, creative, and inventive experiences that take place in distance learning environments for teachers offered by the Open University of Brazil (UAB). Cartography is a methodological inspiration, betting on conversation networks whose records were produced in the course of conversations, engendering them with the issue of research. It uses the concept of refrain created and/or displaced by Deleuze and Deleuze and Guattari, which helped to think of distance teaching training as a space for creation and learning guided by affection, and not just by prescription, plastering and the template. It seeks to articulate the perspective of extended conversation networks to virtual connectivity networks as producers of encounters, conversations, affections/affections of joy and knowledge. It concludes that the strength of distance teaching training can be a powerful space for creation, encounters and inventive learning.
References
FRANÇA, V. Foto de pássaros no fio publicada pelo ‘Estado’ vira música – publicitário e músico, Jarbas Agnelli visualizou partitura na imagem captada pelo fotógrafo Paulo Pinto. Estadão, São Paulo, em 2 set. 2009. Entrevista concedida por Jarbas Agnelli. Disponível em: https://sao-paulo.estadao.com.br/noticias/geral, foto-de-passaros-no-fio-publicada-no-estado-vira-musica, 428209. Acesso em: 14 abr. 2019
RCLM TV. Reclame: birds on the wires de Jarbas Agnelli da AD Studio. Entrevista concedida pelo publicitário ao programa de TV Reclame, 2009b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=16US8Z447LE. Acesso em: 14 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para a educação superior a distância. Brasília-DF: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.
DELEUZE, G. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002b
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997. (Coleção Trans, v. 4.)
FERRAZ, S. Livro das sonoridades: notas dispersas sobre composição. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.
MARQUES, D. Entre literatura, cinema e filosofia: Miguilim das telas. 2013. Tese (Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.
ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
SANTOS, A. dos. A geofilosofia de Deleuze e Guattari. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.
TRINDADE, R. Deleuze e Gattari: Ritornelo e o jazz. Razão Inadequada, [s.l.], 2017. Disponível em: https://razaoinadequada.com/2017/03/12/deleuze-ritornelo-e-o-jazz/. Acesso em: 16 jul. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.