Birds never return to the wires in the same way: a problematization for the curriculum and teacher training from the sign of music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1590

Keywords:

distance education, teacher training, inventive learning, conversation networks, artistic signs

Abstract

This article is part of a broader survey carried out with teachers participating in the Specialization Course “Mathematics in Practice”, offered by the Federal University of Espírito Santo (UFES) Department of Distance Education. It seeks, through music, to compose an affirmative power with the curriculum. It problematizes the learning, creative, and inventive experiences that take place in distance learning environments for teachers offered by the Open University of Brazil (UAB). Cartography is a methodological inspiration, betting on conversation networks whose records were produced in the course of conversations, engendering them with the issue of research. It uses the concept of refrain created and/or displaced by Deleuze and Deleuze and Guattari, which helped to think of distance teaching training as a space for creation and learning guided by affection, and not just by prescription, plastering and the template. It seeks to articulate the perspective of extended conversation networks to virtual connectivity networks as producers of encounters, conversations, affections/affections of joy and knowledge. It concludes that the strength of distance teaching training can be a powerful space for creation, encounters and inventive learning.

Author Biographies

Nilcéa Elias Rodrigues Moreira, Secretaria Municipal de Educação de Serra

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Gerente de Formação de Professores da Secretaria Municipal de Educação da Serra-ES.

Jaqueline Magalhães Brum, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora do Departamento de Teorias de Ensino e Práticas Educacionais da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Juliana Paoliello Sánchez Lobos, Secretaria Municipal de Educação de Serra

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Gerente de Educação Infantil da Secretaria Municipal de Educação de Serra, ES.

Rosane Maria Muñoz, Secretaria de Educação de Vitória

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenadora do Polo da Universidade Aberta do Brasil – Secretaria de Educação de Vitória, ES.

References

FRANÇA, V. Foto de pássaros no fio publicada pelo ‘Estado’ vira música – publicitário e músico, Jarbas Agnelli visualizou partitura na imagem captada pelo fotógrafo Paulo Pinto. Estadão, São Paulo, em 2 set. 2009. Entrevista concedida por Jarbas Agnelli. Disponível em: https://sao-paulo.estadao.com.br/noticias/geral, foto-de-passaros-no-fio-publicada-no-estado-vira-musica, 428209. Acesso em: 14 abr. 2019

RCLM TV. Reclame: birds on the wires de Jarbas Agnelli da AD Studio. Entrevista concedida pelo publicitário ao programa de TV Reclame, 2009b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=16US8Z447LE. Acesso em: 14 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para a educação superior a distância. Brasília-DF: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 28 dez. 2017.

DELEUZE, G. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002b

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 1997. (Coleção Trans, v. 4.)

FERRAZ, S. Livro das sonoridades: notas dispersas sobre composição. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2018.

MARQUES, D. Entre literatura, cinema e filosofia: Miguilim das telas. 2013. Tese (Doutorado em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2013.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

SANTOS, A. dos. A geofilosofia de Deleuze e Guattari. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

TRINDADE, R. Deleuze e Gattari: Ritornelo e o jazz. Razão Inadequada, [s.l.], 2017. Disponível em: https://razaoinadequada.com/2017/03/12/deleuze-ritornelo-e-o-jazz/. Acesso em: 16 jul. 2019.

Published

2022-02-17

How to Cite

Elias Rodrigues Moreira, N., Magalhães Brum, J., Paoliello Sánchez Lobos, J. ., & Maria Muñoz, R. . (2022). Birds never return to the wires in the same way: a problematization for the curriculum and teacher training from the sign of music. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 167–187. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1590

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes