Creative energy in favor of education: technology and art for curriculum disruption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1577

Keywords:

Art, TDIC, curriculum

Abstract

This work presents a theoretical construction based on a critical perspective of Brazilian school education, the current Common National Curricular Base and new training approaches aimed particularly at young people from less favored social classes. Art and its potentials provided by digital information and communication technologies (TDIC)  are presented as a possibility of resistance, based on a creative appropriation of the new school curriculum. The theoretical construction developed is based on the ideas and analysis of Luis Althusser, Antonio Gramsci, Michael Apple, Paulo Freire, and Demerval Saviani, taking the works of Candido Portinari, Graciliano Ramos, João Cabral de Melo Neto, and Chico Buarque as an example of creative appropriation of school curriculum. Thus, it is expected that the present work will serve as a contribution to debates around new curricular approaches, by pointing out possible alternatives for breaking with the ideological-cultural conditioning implicit in the current school curriculum through Art and the assertive use of technology.

Author Biographies

Rosimari Ruy, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Doutoranda em Educação Escolar na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Mestra em Educação pela Unesp. Especialista em Educação: Ciência, Tecnologia e Sociedade pelo Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Graduada em Ciências Exatas pela Universidade de São Paulo (USP), e Pedagogia pela Universidade Nove de Julho (Uninove).

Francisco Rolfsen Belda, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Doutor em Engenharia de Produção e mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Graduado em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCamp). Docente na Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC/Bauru) da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp).

Vitor Machado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestre e graduado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp). Docente na Faculdade de Ciências (FC/Bauru) da Unesp.

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Published

2022-02-17

How to Cite

Ruy, R., Belda, F. R., & Machado, V. (2022). Creative energy in favor of education: technology and art for curriculum disruption. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(58), 285–304. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1577

Issue

Section

Dossiê: Currículo, resistência e criação com as artes