Creative energy in favor of education: technology and art for curriculum disruption
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i58.1577Keywords:
Art, TDIC, curriculumAbstract
This work presents a theoretical construction based on a critical perspective of Brazilian school education, the current Common National Curricular Base and new training approaches aimed particularly at young people from less favored social classes. Art and its potentials provided by digital information and communication technologies (TDIC) are presented as a possibility of resistance, based on a creative appropriation of the new school curriculum. The theoretical construction developed is based on the ideas and analysis of Luis Althusser, Antonio Gramsci, Michael Apple, Paulo Freire, and Demerval Saviani, taking the works of Candido Portinari, Graciliano Ramos, João Cabral de Melo Neto, and Chico Buarque as an example of creative appropriation of school curriculum. Thus, it is expected that the present work will serve as a contribution to debates around new curricular approaches, by pointing out possible alternatives for breaking with the ideological-cultural conditioning implicit in the current school curriculum through Art and the assertive use of technology.
References
ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos do Estado. In: ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 53-107.
APPLE, Michael. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Brasília-DF: MEC, 2019.
BRASIL. Lei n. 9610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília-DF, 20 fev. 1998. Disponível em: https://is.gd/iWCz83. Acesso em: 27 ago. 2021.
CASTRO, Josué. Geografia da fome. 8. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.
CASTRO, Josué. Geopolítica da fome. 8 ed. São Paulo, Brasiliense, 1968.
CUNHA JUNIOR, José Eustáquio Rodrigues. Os desafios da BNCC e o novo ensino médio: rumo a uma formação aligeirada. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Docência do Ensino Superior) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano, Ipameri, GO, 2021. Disponível em: https://is.gd/BNTAoy. Acesso em: 28 ago. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1983.
GARCIA, Walter. Apontamentos sobre uma canção para teatro: “Funeral de um lavrador”. Literatura e Sociedade, [s.l.], v. 16, n. 15, p. 160-73, 2011. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i15p160-173
GONÇALVES, Amanda Melchiotti; DEITOS, Roberto Antonio. Competências gerais da base nacional comum curricular (BNCC): aspectos teóricos e ideológicos. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 52, p. 1-19, 2020. https://doi.org/10.5585/eccos.n52.10678
GRAMSCI, Antonio. A organização da escola e da cultura. In: GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995. p. 117-57.
MELO NETO, João Cabral. Morte e vida severina. São Paulo: TUCA, 1955.
MORTE e vida severina. Direção: Zelito Viana. Produção: Mapa Produções Cinematográficas Ltda.; K. M. Eckstein; Embrafilme - Empresa Brasileira de Filmes S.A.; Zelito Viana. Rio de Janeiro: Embrafilme - Empresa Brasileira de Filmes S.A., 1977. Filme 35mm. Disponível em: https://is.gd/EZhccO. Acesso em: 27 ago. 2021.
MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO ASSIS CHATEAUBRIAND (MASP). São Paulo: [s.d.]. Disponível em: https://masp.org.br/acervo. Acesso em: 27 ago. 2021.
PUCCI, Bruno. Ensaios estético-filosóficos: teoria crítica e educação. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. V. 2.
RAMOS, Graciliano. Vidas secas. São Paulo/Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1938.
REVISTA PROSA VERSO E ARTE. Os ‘Retirantes’ de Portinari e a ‘Geografia da fome’ de Josué de Castro. Publicado em out. 2017, modificado em abr. 2018. Disponível em: https://is.gd/Nyh7EM. Acesso em: 27 ago. 2021.
ROCHA NETO, Manuel Alves. Possibilidades de leitura na obra “Retirantes” de Candido Portinari. 2006. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura e Bacharelado em Artes Plásticas) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG, 2006. Disponível em: https://is.gd/WNqNQ7. Acesso em: 27 ago. 2021.
SANTOS, José Douglas Alves; MELO, Aísha Kaderrah Dantas; LUCIMI, Marizete. Uma breve reflexão retrospectiva da educação brasileira (1960‐2000): implicações contemporâneas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL” – UFP, 9., João Pessoa, 31 jul.- 3 ago. 2012. Anais [...]. João Pessoa: UFP, 2012. Disponível em: https://is.gd/jXel4a. Acesso em: 12 ago. 2021.
SAVIANI, Demerval. A Pedagogia histórico-crítica e a educação escolar. In: SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999a. p. 75-88.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1999b.
TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; BELTRÃO, José Arlen. Destruição de forças produtivas e o rebaixamento da formação da classe trabalhadora: o caso da reforma da BNCC do ensino médio. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 11, n. 1, p. 103-15, abr. 2019. http://dx.doi.org/10.9771/gmed.v11i1.32000
VIDAS SECAS. Direção: Nelson Pereira dos Santos. Produção: Produções Cinematográficas Herbert Richers S.A.; Luiz Carlos Barreto; Herbert Richers; Danilo Trelles. Rio de Janeiro: Produções Cinematográficas Herbert Richers S.A.; Sinofilmes, 1963. Filme 35mm. Disponível em: https://is.gd/FOrITa. Acesso em: 27 ago. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.