Social educator, what I am: who I was and what I became, how and with whom...
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1573Keywords:
hermeneutics, self-training and heteroforming, autobiographyAbstract
This text results from the analysis of the first data collected in the context of a larger project called “Social educators in Portugal: who are they, where are they and what do they do? Identities and transformations”. Its authors are linked to the development of social education/pedagogy in Portugal and of its professionals, the social educators, who have accompanied them in undergraduate, master's, and doctoral training, in internships in various socio-educational institutions, social reintegration, family care, and in schools, that assume that education begins outside school, passes through it and extends beyond it. The social educator is, therefore, an intercultural mediator, a socio-educational mediator, a bridge-builder between cultures, people, groups, and communities, who has academic training for that purpose, but, as we intend to point out, in the words of the subjects listened to, has remarkable moments that only he can mark, formative moments that he considers significant in his life history to become the professional he is.
References
BOURDIEU, P. La misère du monde. Paris: Seuil, 1993.
DOMINICÉ, P. L’histoire de vie comme processus de formation. Paris: L’ Harmattan, 1992.
GEERTZ, C. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
GEERTZ, C. A interpretação de culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002.
LEWIS, O. Os filhos de Sanchez. São Paulo: Moraes Editora, 1970.
NÓVOA, A. Prefácio. In: JOSSO, C. Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa, 2002. p. 7-12.
PINEAU, G.; LE GRAND, J. L. Les histoires de vie. Paris: PUF, 1993.
POIRIER, J.; CLAPIER-VALLADON, S.; RAYBAUT, P. Histórias de vida: teoria e prática. Lisboa: Celta, 1995.
VIEIRA, R. Histórias de vida e identidades. Porto: Edições Afrontamento, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.