Evaluation and autonomy of children in Early Childhood Education: case study in a Montessorian orientation school Hoofman
DOI:
https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1558Keywords:
Montessori Pedagogy, autonomy, assessmentAbstract
The article systematizes the data and reflects on the information collected with four teachers and the management team of a Montessorian school, with the objective of explaining how the evaluation process in Early Childhood Education takes place, with an emphasis on Montessorian Pedagogy, as well as seeking to understand the development process of the autonomy of the children included in this Pedagogy. The research was carried out in a school in a city in the west of the state of Santa Catarina, using a questionnaire applied via Google Forms. Data analysis follows a qualitative perspective. The theoretical basis of the study is composed of authors such as Vasconcellos (1998), Villas Boas (2004, 2008), Montessori (1965, 1992, 2017), Hoffmann (2012a), Barlow (2006), among others. The results allow understanding and conceptualizing the evaluation in the Montessorian perspective, as well as understanding how it occurs in the context of Early Childhood Education. It identified that the focus of the evaluation process is on the development of the student, giving vent to the exercise of freedom of expression, within the rhythm of each child, taking advantage of the space and time of childhood that results in the development of their full autonomy.
References
ARAÚJO, Fabíola Pacheco. Planejamento pedagógico na educação infantil. 2010. Monografia (Pós-Graduação em Orientação Educacional e Pedagógica) – Universidade Candido Mendes, Rio de Janeiro, 2010.
AZZI, Sandra. Trabalho docente: autonomia didática e construção do saber pedagógico. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes Pedagógicos e atividades docentes. São Paulo: Cortez, 1999. p. 35-60.
BARLOW, Michel. Avaliação escolar: mitos e realidade. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BORBA, Ângela Meyer. A brincadeira como experiência de cultura. In: CORSINO, Patrícia (Org.). Educação Infantil: cotidiano e políticas. Campinas: Autores e Associados, 2009. p. 65-74.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases DA Educação Nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1996.
CARLINO, Paula. Escrever, ler e aprender na universidade: uma introdução à alfabetização acadêmica. Petrópolis: Vozes, 2017.
CORSINO, Patrícia (Org.). Educação Infantil: cotidiano e políticas. São Paulo: Cortez Associados, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GANDIN, Danilo. Planejamento na sala de aula. Porto Alegre: La Salle, 1994.
HAIDT, Regina Célia Cazaux. Curso de didática geral. 8. ed. São Paulo: Ática, 2011.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012a.
HOFFMANN, Jussara. O jogo do contrário em avaliação. Porto Alegre: Mediação, 2012b.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora. 23. ed. Porto Alegre: Mediação, 2004.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação Mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Educação e Realidade, 1994.
JESUS, Degiane Amorim Dermiro de; GERMANO, Jéssica. A importância do planejamento e da rotina na educação infantil. In: JORNADA DE DIDÁTICA, 2., SEMINÁRIO DE PESQUISA DO CEMAD, 1., Londrina. Anais [...]. Londrina: Universidade Estadual de Londrina, 2013.
MONTESSORI, Maria. A descoberta da criança: pedagogia científica. Campinas: Kirion, 2017.
MONTESSORI, Maria. Pedagogia científica: a descoberta da criança. São Paulo: Flamboyant, 1965.
MONTESSORI JÚNIOR, Mário. Educação para o desenvolvimento humano: para entender Montessori. Rio de Janeiro: Obrape, 1992.
ORGANIZAÇÃO MONTESSORI DO BRASIL [OMB]. 2021. Alguns Detalhes Característicos do Sistema Montessori. Omb.org [online], [s.l.], 2020.Disponível em: http://omb.org.br/wp-content/uploads/2020/10/DetalhesMontessori.pdf. Acesso em: 13 jul. 2023.
SAVATER, Fernando. O valor de educar. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
SILVA, Tânia Zanatta. Avaliação na Educação Infantil: um breve olhar na avaliação da aprendizagem. Rev. Thema, Pelotas, v. 9, n. 2, p. 1-14, 2012.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudanças por uma práxis transformadora. São Paulo: Libertad, 2003.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. 9. ed. São Paulo: Libertad, 1999.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Avaliação da aprendizagem: práticas de mudanças. São Paulo: Libertad – Centro de Formações e Assessoria Pedagogia, 1998.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Virando a escola do avesso por meio da avaliação. Campinas: Papirus, 2008.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ritieli Anese, Arnaldo Nogaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.