Teacher training complex: space-time producer of curriculum policies
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1491Keywords:
teacher training policy, curriculum policy, undergraduate curriculumAbstract
This text aims to reflect on the articulation produced between curriculum policies and the policies for teacher formation in basic education, within the scope of building a new institutional arrangement, currently underway, called the Teacher Training Complex (CFP). The text parts from a post-foundational epistemic instance and in dialogue with specialized literature, both in the curriculum area and in teacher training, it seeks to explore possibilities of thinking about this articulation. This articulation is mobilized within the CFP experience. Though emphasizing the intersections of meanings of teaching and curriculum, this policy aims to align these terms − amid struggles to signify them within the educational political scenario of our time. The analysis of documents produced by the CFP itself, of the contents in its social medias, allows highlighting insurgent potentialities and challenging elements in the production of (inter)institutional policies, which can contribute to the political-educational debate of the areas involved.
References
BOURDONCLE, Raymond. Professionnalisation, formes et dispositif. Recherche et Formation, Paris, n. 35, p. 117-32, 2000.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Complexo de Formação de Professores Docentes. O Complexo de Formação de Professores na UFRJ: um lugar compartilhado para formar professoras e professores da educação básica. [Documento Interno]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Complexo de Formação de Professores Docentes. Termo de Referência. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018b.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Conselho Universitário da UFRJ. Resolução n. 20, de 20 de dezembro de 2018. Aprova o Regimento do Complexo de Formação de Professores da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018c.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Conselho Universitário da UFRJ. Resolução n. 19, de 20 de dezembro de 2018. Institui o Complexo de Formação de Professores na Estrutura Média da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2018d.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Conselho Universitário da UFRJ. Rio de Janeiro: UFRJ, [s.d.]. Disponível em: https://consuni.ufrj.br/. Acesso em: 10/12/2020.
FORMOSINHO, João. A academização da formação de professores. In: FORMOSINHO, João (Org.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009. p. 73-92.
GABRIEL, Carmen Teresa. Docência, demanda e conhecimento escolar: articulações em tempos de crise. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 2, p. 425-444, maio/ago. 2015.
GABRIEL, Carmen Teresa. Relação com o saber: uma proposta de releitura pós-fundacional. In: LOPES, Alice Casimiro; OLIVEIRA, Ana Luiza A. R. Martins; OLIVEIRA, Gustavo Gibon Souza (Org.). A Teoria do Discurso na pesquisa em Educação. Recife: Editora UFPE, 2018. p. 217-50.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista: hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
MARCHART, Oliver. La política y la diferencia ontológica: cerca de lo “estrictamente filosófico” en la obra de Laclau. In: CRITCHLEY, Simon; MARCHART, Oliver (Org.). Laclau: aproximaciones críticas a su obra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008. p. 77-97.
MARCHART, Oliver. El pensamiento político posfundacional: la diferencia política en Nancy, Lefort, Badiou y Laclau. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.
MAUES, Olgaíses Cabral. Reformas internacionais da educação e formação de professores. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 89-118, mar. 2003.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-33, dez. 2017a.
NÓVOA. António. Um novo modelo institucional para a formação de professores na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Relatório Final. Rio de Janeiro, 2017b.
RETAMOZO, Martin. Lo político y la política: los sujetos políticos, conformación y disputa por el orden social. México: Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, v. 51, n. 206, p. 69-91, 2009.
SARTI, Flávia. O triângulo da formação docente: seus jogadores e configurações. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 323-38, jun. 2012.
SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez., 2014.
TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-71, abr./jun., 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
ZEICHNER, Kenneth. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.