Teacher training complex: space-time producer of curriculum policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1491

Keywords:

teacher training policy, curriculum policy, undergraduate curriculum

Abstract

This text aims to reflect on the articulation produced between curriculum policies and the policies for teacher formation in basic education, within the scope of building a new institutional arrangement, currently underway, called the Teacher Training Complex (CFP). The text parts from a post-foundational epistemic instance and in dialogue with specialized literature, both in the curriculum area and in teacher training, it seeks to explore possibilities of thinking about this articulation. This articulation is mobilized within the CFP experience. Though emphasizing the intersections of meanings of teaching and curriculum, this policy aims to align these terms − amid struggles to signify them within the educational political scenario of our time. The analysis of documents produced by the CFP itself, of the contents in its social medias, allows highlighting insurgent potentialities and challenging elements in the production of (inter)institutional policies, which can contribute to the political-educational debate of the areas involved.

Author Biographies

Carmen Teresa Gabriel, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Pós-doutorado na Université des Sicences Humaines de Lille 3 (França). Doutorado e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Pós-graduação em Estudos do Desenvolvimento pelo Institut dÉtudes du Développement (IUED–Genebra). Bacharel e licenciada em História pela Universidade Federal Fluminense. Professora titular de Currículo na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e professora no Programa de Pós-Graduação em Educação dessa mesma instituição (PPGE/UFRJ). Coordenadora do Laboratório de Núcleo de Estudos de Currículos da UFRJ (LaNEC) e do Grupo de Estudos Currículo, Conhecimento e Ensino de História (Gecceh). Coordenadora do Comitê Permanente do Complexo de Formação de Professores da UFRJ.

Bruna Senna, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutoranda e mestre em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGE/UFRJ). Membro do Grupo de Estudos Currículo, Conhecimento e Ensino de História (Gecceh) e bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

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Published

2020-09-11

How to Cite

Gabriel, C. T., & Senna, B. . (2020). Teacher training complex: space-time producer of curriculum policies. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1491

Issue

Section

Dossiê: As (novas) políticas curriculares para formação docente: paradoxos e pro