Educational legislation for labor in Brazil: from the empire to the first republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1450

Keywords:

education for labor, Brazil Empire, first republic

Abstract

The text aims to present the first legislation on education for labor in Brazil. The focus of the analysis is on the relationship between the country's history and the need to legislate on education for labor. The ruling classes that ruled Brazil in the past have never bothered to develop an inclusive education project; on the contrary, since the birth of Brazil as an independent nation, they have maintained an encyclopedic education for the few and labor education designed for them to the workers' children. From the reading of the legal texts and the Brazilian history, we concluded that the genesis of the educational duality in Brazil, which extends until the 21st century, is in the process of independence of the country.

Author Biographies

Fernando Silveira Melo Plentz Miranda, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Doutor em Educação. Mestre em Direito. Coordenador e professor do curso de Direito da Universidade de Sorocaba (Uniso). Pesquisador do Grupo de Estudos Instituição Escolar: História, Trabalho e Políticas de Educação Profissional.

Jefferson Carriello do Carmo, Universidade de Sorocaba (Uniso)

Pós-doutor em História Social do Trabalho pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutor e mestre em Educação pela Unicamp. Professor pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba (Uniso). Líder e pesquisador do Grupo de Estudos Instituição Escolar: História, Trabalho e Políticas de Educação Profissional − CNPq.

Published

2020-10-01

How to Cite

Plentz Miranda, F. S. M., & Carriello do Carmo, J. (2020). Educational legislation for labor in Brazil: from the empire to the first republic. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1450

Issue

Section

Artigos