Educational policies and the resumption of the discipline of Moral and Civic Education (EMC) in the current context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1445

Keywords:

Educational policies, Moral and Civic Education, Law n. 6.122/2018

Abstract

The objective is to analyze the process of return of EMC in the Brazilian educational policy, a phenomenon that is intensifying in the current context. It refers to the results of an exploratory research, of critical-contextualized analysis on Law n. 6.122/2018, which instituted the return of EMC in the curriculum of public and private educational networks of the Federal District. We noted that the return of EMC in the curriculum is prone to a human formation with anti-democratic and moralizing bases for social control.

Author Biographies

Maria Carolina Miesse, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual de Maringá. Bolsista da Capes.

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Pós-doutora na Universidade Federal do Paraná (UFPR), com estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca (Usal), na Espanha. Doutorado e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), com estágio de doutoramento-sanduíche apoiado pela Capes/PSDE, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (ULisboa). Graduação em Pedagogia pela UEM. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (Gepefi/CNPq), professora adjunta do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP/UEM) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de Política e Gestão em Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos temas Políticas para o Financiamento e Gestão da Educação; Políticas Educacionais e a Influência dos Organismos Internacionais; Políticas Educacionais e a Relação Público-Privada; Políticas para Valorização e Formação de Professores; e Políticas Públicas e Gestão Educacional no Brasil.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Docente adjunta do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

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Published

2020-07-28

How to Cite

Miesse, M. C., Alves da Silva Moreira, J., & Matias de Souza, . V. de F. . (2020). Educational policies and the resumption of the discipline of Moral and Civic Education (EMC) in the current context. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1445

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Artigos