Lifelong education: dialogues between Brazil and Spain
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1404Keywords:
lifelong education, Higher Education, cognitive justiceAbstract
This article presents an approximation of the recent development of lifelong education in the framework of adult education in the contexts of Brazil and Spain. It begins with a reflection on the conception of cognitive justice, which broadens the notion of equal opportunities in education, establishing the connection between adult education and Higher Education. It plans a hypothetical contemporary interpretation by Paulo Freire about the current situation of education across the board and how this approach could inspire an international work agenda for the universities of Brazil and Spain. The final considerations show the differences in the materialization of educational propositions in both countries, but stand out as a horizon with the possibility that people develop their capacities and their lives through their equal educational opportunity.
References
BARRY CLARKE, P. Ser ciudadano. Madrid: Sequitur, 1990.
BRASIL. Ministério da Educação. Sinopse Estatística da Educação Superior 2016. Brasília-DF: INEP, 2017. Disponible en: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacaosuperior. Acceso el: 7 de jul. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília-DF, 2000. Disponible en: http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br/images/documentos/parecer_CNE_CEB_11_2000.pdf. Acceso el: 10 agosto 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1996. Brasília-DF, 1996. Disponible en: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acceso el: 10 agosto 2019.
CHARLOT, B. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, n. 97, p. 47-63, 1996. Disponible en: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-863X2002000300006&script=sci_arttext&tlng=pt. Acceso el: 07 de jul. 2020.
COWEN, R.; KAZAMIAS, A. M.; ULTERHALTER, E. (Org.). Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO/CAPES, 2012. V. 1.
DELORS, J. (Dir.). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana/UNESCO, 1996.
DEROUET, J. L. A sociologia das desigualdades em educação posta à prova pela segunda explosão escolar: deslocamento dos questionamentos e reinício da crítica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 21, sept./dic. 2002. Disponible en: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n21/n21a01.pdf. Acceso el: 07 de jul. 2020
DUBET, F. La escuela de las oportunidades¿ Qué es una escuela justa? Barcelona: Gedisa, 2005.
DURU-BELLAT, M. Meritocracia. En: ZANTEN, A. (Coord.). Dicionário de educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 580-2.
FAURE, E. et al. Aprender a ser: la educación del futuro. Madrid: Alianza, 1973.
FREIRE, P. Educação como Prática de Liberdade. 28a. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P. Pedagogía de la esperanza: encuentro con Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo XXI, 1992.
FREIRE, P. La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Madrid; Barcelona: MEC/Paidós, 1990.
GONZÁLES O. C. Contra la igualdad: de La Boëtie a Platón. Acta Poética. México: Primavera, 2002. p. 233-55.
HONNETH, A. La lucha por el reconocimiento. Barcelona: Crítica, 1997.
INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE EVALUATION OF EDUCATIONAL ACHIEVEMENT. Researching education, improving learning. Internacional Civic and Citizenship Education Study (IICCS). IEA, 2016. Disponible en: https://www.iea.nl/studies/iea/iccs. Acceso el: 07 de jul. 2020.
MITTER, W. Educação comparada na Europa. En: COWEN, R.; KAZAMIAS, A. M.; ULTERHALTER, E. (Org.). Educação comparada: panorama internacional e perspectiva. Brasília: UNESCO/CAPES, 2012. p. 115-30. v. 2. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002177/217707por.pdf. Acceso el: 2 abr. 2014.
MORIN, E. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós, 2001.
RISTOFF, D.; GIOLO, J. (Org.). Educação Superior Brasileira de 1991-2004. Brasília-DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.
SANDEL, M. J. Justiça, o que é fazer a coisa certa. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
SANTOS, B.; MENESES, M. P. (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
TORRES, C. A. Political Sociology of Adult Education. Rotterdam; Boston: Taipei; Sense Publishers, 2013.
TORRES, C. A. A Política na Educação não-formal na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
UNESCO. Rendir Cuentas en el ámbito de la Educación. Cumplir nuestros compromisos. Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2017/8. Paris: UNESCO, 2017. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261016. Acceso el: 7 jul. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.