Implementation of the 3rd cycle for learning in the public school system in the Federal District

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1306

Keywords:

teaching organization, learning cycle, teachers

Abstract

The text aims to reflect on the Learning Cycles in Law n. 5.499, of 7/14/2015, which approves the District Education Plan (PDE). Thus, from the promulgation of the PDE (2015), schools, replacing the serial organization, start to organize themselves in cycles for learning. It is a bibliographical and documentary research. Even with the legal aspects, it is understood that this process of school organization should be implemented with caution since the legislation is the basis of this public policy, but the laws do not support it by themselves. The analyzed data indicate the concern with the retention of the students, as well as the continuous formation to act in the cycles. It is observed that it is not enough to change the organization of schooling, it is necessary to instruct the teachers so that they can materialize the politics in the classrooms.

Author Biographies

Valdivina Alves Ferreira, Universidade Católica de Brasília (UCB)

Doutora em Educação (PUC GO), Mestre em Educação pela UFMS; Especialista em Planejamento Educacional, Métodos e Técnicas de Ensino, Ciência da Computação, Administração e Supervisão Escolar; Graduada em Pedagogia Licenciatura Plena pela FESURV. Docente no Programa de Pós-Graduação da Universidade Católica de Brasília (UCB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas Educacionais no Âmbito da Educação Básica (GEPPEB). Atua nos temas: Políticas Públicas Educacionais, Políticas Públicas de Educação Profissional e Tecnológica, Formação de Professores e Informática Educativa.

Alisson Moura Chagas, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Atualmente, é Pedagogo-Orientador Educacional na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Professor de Educação de Jovens e Adultos (EJA) na Secretaria Municipal de Santo Antônio do Descoberto. 

Thamara Maria de Souza, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestre em Educação pela Universidade Católica de Brasília (UCB). Especialista em Gestão Pedagógica pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Psicopedagoga clínica e institucional pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Gestão de Recursos Humanos pela UCB (2007).

References

ARROYO, M. G. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 143-62, 1999. Disponível em: www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a08v2068.pdf.Acesso em: 21 out. 2017.

BARBOSA, M. C. S. Infância, escola e uma nova compreensão da temporalidade. In: MOLL, Jaqueline (Org.). Os tempos da vida nos tempos da escola: construindo possibilidades. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

BARRETTO, E. S. S.; MITRULIS, E. Trajetória e desafios dos ciclos escolares no país. Estudos avançados/USP, São Paulo, v. 15, n. 42, p. 103-40, maio/ago. 2001.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Secretaria de Educação do Distrito Federal [SEEDF]. Tira-Dúvidas: Organização Escolar em Ciclos para as Aprendizagens - Ensino Fundamental. Brasília: SEEDF, 2016. Disponível em: http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/dez16/ens_fund_caderno_tira_duvidas_org_ciclos.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Lei n. 5.499, de 14 de julho de 2015. PDE - Plano Distrital de Educação (2015-2024). Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.cre.se.df.gov.br/ascom/documentos/pde_15_24.pdf. Acesso em: 21 out. 2017.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Portaria n. 206, de 24 de setembro de 2014. Aprova as Diretrizes Pedagógicas para a Organização Escolar do 2º Ciclo para as aprendizagens. Diário Oficial do Distrito Federal, Seção 01, p. 7, de 25 jul. 2014. Brasília-DF, 2014a. Disponível em: www.buriti.df.gov.br/ftp. Acesso em: 1º jul. 2018.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Portaria n. 207, de 24 de setembro de 2014. Aprova as Diretrizes Pedagógicas para a Organização Escolar do 3º Ciclo para as aprendizagens. Diário Oficial do Distrito Federal, Seção 01, p. 7, 25 de jul. 2014. Brasília, DF, 2014b. Disponível em: www.buriti.df.gov.br/ftp. Acesso em: 1º jul. 2018.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Parecer n. 225/2013-CEDF. Aprova o Projeto de Organização Escolar em Ciclos para as Aprendizagens na Educação Infantil e Ensino Fundamental Anos Iniciais. Brasília, DF, 2013. Diário Oficial do Distrito Federal, Seção 01, p. 13-14, de 5 dez. 2013. Brasília, DF, 2013a. Disponível em: www.buriti.df.gov.br/ftp. Acesso em: 29 jan. 2018.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Parecer n. 251/2013-CEDF. Aprova o Projeto de Organização Escolar em Ciclos para as Aprendizagens nos Anos Finais do Ensino Fundamental. Brasília, DF, Diário Oficial do Distrito Federal, Seção 01, p. 3, 30 dez. 2013. Brasília, DF, 2013b. Disponível em: www.buriti.df.gov.br/ftp. Acesso em: 29 jan. 2018.

BRASÍLIA (Distrito Federal). Lei n. 3.483, de 25 de novembro de 2004. Amplia o Ensino Fundamental da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal, de oito para nove anos de duração mínima. Brasília, DF, 2004. Disponível em:http://www.tc.df.gov.br/SINJ/Norma/51417/Lei_3483_25_11_2004.html. Acesso em: 1º jul. 2018.

CHAGAS, A. M.; FERREIRA, V. A. A organização escolar em ciclos para as aprendizagens na Secretaria de Estado e Educação do Distrito Federal. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO: HISTÓRIA, HISTORIOGRAFIA, POLÍTICAS E PRÁTICAS, 2., Sorocaba, 2018.Anais [...]. Sorocaba, SP: Uniso, 2018. p. 262-80.

CONSELHO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL. Parecer n. 158/2014-CEDF. Aprova as Diretrizes Pedagógicas para a Organização Escolar do 2º Ciclo para as aprendizagens, correspondente aos anos iniciais do ensino fundamental: BIA e 2º Bloco (4º e 5º anos) da Rede Pública de Ensino do Distrito Federal. Brasília, DF, 2014.

CONSELHO DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL [CEDF]. Resolução n. 1/2012-CEDF, de 11 de setembro de 2012. Estabelece normas para o Sistema de Ensino do Distrito Federal, em observância às disposições da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996 - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://www.cre.se.df.gov.br/. Acesso em: 1º jul. 2018.

FREITAS, L. C. Ciclos, seriação e avaliação – confronto de lógicas. São Paulo: Editora Moderna, 2003.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. REVISTA USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, dez./fev. 2013.

GOMES, C. A. Desseriação escolar: alternativa para o sucesso? Ensaio: Avaliação, Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 13, n. 46, p. 11-38, jan./mar. 2005.

HOFFMANN, J. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois. Porto Alegre: Mediação, 2008.

KNOBLAUCH, A. Ciclos de aprendizagem e avaliação de alunos: novas práticas de registro, velhas intenções. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 26., Poços de Caldas, 2003.Anais [...]. Poços de Caldas: ANPED, 2003.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

MAINARDES, J. A escola em ciclos: fundamentos e debates. São Paulo: Cortez, 2009.

MAINARDES, J. Reinterpretando os ciclos de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2007.

PARO, V. H. Reprovação escolar: renúncia à educação. 2. ed. São Paulo: Xamã, 2003.

RIBEIRO, M. M. L. Ciclos de aprendizagem e inovação pedagógica. Rio de Janeiro: Autografia, 2016.

SOUZA, R. F. Escola e sociedade. Curitiba: IESD Brasil S.A., 2008.

Published

2021-10-18

How to Cite

Ferreira, V. A., Chagas, A. M., & Souza, T. M. de. (2021). Implementation of the 3rd cycle for learning in the public school system in the Federal District. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 26(57), 289–306. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1306

Issue

Section

Artigos