The Pibid and the teachers initial training: contributions to inclusive educational practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1284

Keywords:

teacher initial training, Pibid, Pedagogy, special education, inclusion

Abstract

This research aimed to investigate the contributions of the Institutional Program of Initiation to Teaching Grant (Pibid) of the Pedagogy course, for the initial formation of teachers, as a relevant aspect to the inclusive educational practice. The methodology was based on the qualitative perspective, through field research. Four female teachers from Pedagogy, from a Public University, participated in the research. They were members of the subproject for the special inclusive education grant. For the production of the information, the semi-structured interview, questionnaire, and documentary analysis were adopted. The results showed that the participants have evaluated the experience in Pibid as positive, making formation and professional performance more meaningful through the articulation of theory and practice, which allowed to plan and carry out activities capable of inserting, to a certain extent, the students in the curriculum and rise interpersonal relationships, despite the exclusionary structure and organization of the school. It was concluded that the possibilities built of the Pibid provide the future teachers with the production of guiding subsidies to the problematization of the school reality and the formulation of pedagogical alternatives.

Author Biographies

Eliane Rodrigues Martins, Universidade Estadual do Ceará (Uece),

Licenciatura plena em Pedagogia.

Geandra Cláudia Silva Santos , Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (UnB), mestrado em Educação Especial pela Universidade Estadual do Ceará (Uece). Graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (Urca). Atualmente, é professora adjunta da Uece, com atuação na graduação (cursos de licenciaturas) e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na área de Educação Especial/Inclusiva. Coordenadora de área do Pibid da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Líder do Grupo de Pesquisa Educação Especial na Uece, vinculado ao CNPq. Tem publicações na interface educação especial/inclusiva e subjetividade, com ênfase na formação e atuação de professores.

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Published

2020-07-28

How to Cite

Rodrigues Martins, E., & Silva Santos , G. C. (2020). The Pibid and the teachers initial training: contributions to inclusive educational practice. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1284

Issue

Section

Artigos