Convulsivo Sinódico Project − exercise of aesthetic experience and responsibility with the other
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1257Keywords:
Escola pública, experiência estética, prática escolarAbstract
The public school experiences difficult times, in a context that aims to disqualify it, giving preference to private investments in education. It is now seen as inferior and incompetent in the face of contemporary challenges. In the perspective of the concept testing of Larrosa, we sought to contribute with the subject, analyzing the Convulsivo Sinódico Project of the E. E. “Prof. Carlos Augusto de Camargo” from Piedade, SP, created and developed by the school in the period of 1993-2017, following Walter Benjamin, for whom the past can be resumed and revealed in new forms in the present, and Roger Chartier (1988, p. 17), in the dimension of cultural history, how a reality is made to read. The methodology used is the qualitative research with the Management and School Plans of the school. The results signal paths to be explored in the dimension of Gabriel Perissé, around aesthetic literacy, a way to break with the crystallizations in the ways of seeing and living education; and Emmanuel Lévinas, about the responsibility to the other.
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. 253p.
BRALICH, Jorge. Diálogo de abertura: las condiciones de posibilidad de la Reforma de 1918. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN LATINOAMERICANA: A 100 AÑOS DE LA REFORMA DE CÓRDOBA, 13., 2018, Montevideo, Uruguay. Caderno de resumos [...]. Montevideo, Uruguay: Sociedad Uruguaya de Historia de la Educación, 2018. p. 13.
CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Galhardo.2. ed. Lisboa: Difusão Editorial, 2002. 244 p.
COMISSÃO ORGANIZADORA [do] Congresso Internacional “Escola Pública: tempos difíceis, mas não impossíveis”. Campinas, SP, Faculdade de Educação da UNICAMP, 2017. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/agenda-de-eventos/2767. Acesso em: 26 mar. 2018.
E. E. “PROF. CARLOS AUGUSTO DE CAMARGO”. Plano de Gestão da Escola. Piedade, SP, 2014.
E. E. “PROF. CARLOS AUGUSTO DE CAMARGO”. Plano Diretor da Escola. Piedade, SP, 2005.
EEPSG. “PROF. CARLOS AUGUSTO DE CAMARGO”. Plano Diretor da Escola. Piedade, SP, 1995.
EEPSG. “PROF. CARLOS AUGUSTO DE CAMARGO”. Plano Diretor da Escola Padrão. Piedade, SP, 1993.
ENGUITA, Mariano Fernández. A encruzilhada da instituição escolar.In: KRAWCZYK, Nora (Org.). Sociologia do Ensino Médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 7-11.
FOLHA DE PIEDADE. Piedade, SP, ano 10, n. 565, 19 maio 2017.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, SP, n. 1, p. 9-43, jan./jun. 2001. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749. Acesso em: 9 nov. 2017.
LARROSA, Jorge; KOHAN, Walter (Coord.). Apresentação da coleção. In: LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica. 2017. p. 9-10. (Coleção: Educação, experiência e sentido).
KRAWCZYK, Nora. Introdução. In: KRAWCZYK, Nora. Escola pública: tempos difíceis, mas não impossíveis. Campinas, SP: FE/UNICAMP; Uberlândia, MG: Navegando, 2018. p. 10-2.
KRAWCZYK, Nora. Conhecimento crítico e política educacional: um diálogo difícil, mas necessário. In: KRAWCZYK, Nora (Org.). Sociologia do Ensino Médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 13-32.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-15, jul./dez. 2003. Disponível em http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25643/14981. Acesso em: 25 set. 2018.
LÉVINAS, Emmanuel. Ética e infinito.Diálogos com Philippe Nemo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1982. 105 p.
LIMA, Juliana Domingos. A ‘Fonte’ de Duchamp faz cem anos. Qual foi o impacto (e o legado) do mictório como obra de arte. 2017. Disponível em https://www.nexojornal.com.br/expresso/2017/03/05/A-%E2%80%98Fonte%E2%80%99-de-Duchamp-faz-cem-anos.-Qualfoi-o-impacto-e-o-legado-do-mict%C3%B3rio-como-obra-de-arte. Acesso em: 3 abr. 2018.
PERISSÉ, Gabriel. Estética e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. 100 p.
PUC-RIO. Emmanuel Lévinas, o outro e a alteridade. Rio de Janeiro. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/13482/13482_4.PDF. Acesso em: 20 jan. 2019.
SÃO PAULO (Estado). Decreto n. 34.035, de 22 de outubro de 1991. Disponível em: https://governo-sp.jusbrasil.com.br/legislacao/181563/decreto-34035-91. Acesso em: 5 jul. 2017.
SARMENTO, Albertina Paes; ARRUDA, Aparecida Luvisotto M. Martins. Escola Padrão, curta-vida, longa saudade. Revista Eletrônica Saberes da Educação, São Roque, SP, v. 2, n. 1, p. 1-22, 2011. Disponível em: http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdf/v2n1-2011/Albertina.pdf. Acesso em: 25 mar. 2018.
SOARES, Maria Lúcia de Amorim. De história e práticas: o Projeto Convulsivo – Sinódico do “Carlos Augusto” de Piedade/SP. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, n. 21, p. 65-73, mar. 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39009. Acesso em: 20 jan. 2019.
SOARES, Maria Lúcia de Amorim. Girassóis ou heliantos: maneiras criadoras para o conhecer geográfico. Sorocaba, SP: Prefeitura Municipal, Prêmio Linc, 2001. 182 p.
SOARES, Maria Lúcia de Amorim; NOGUEIRA. Eliete Jussara. Educação estética: alguns princípios orientadores para práticas pedagógicas emancipatórias no cotidiano escolar. RevistAleph. UFF, Rio de Janeiro, ano VI, n. 18, p. 126-41, dez. 2012. Disponível em: http://revistaleph.uff.br/index.php/REVISTALEPH/article/viewFile/39/34. Acesso em: 23 jul. 2017.
THOMPSON, Edward Palmer. Educação e experiência. In: THOMPSON, Edward Palmer. Os românticos: a Inglaterra e a era revolucionária. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002. p. 11-47.
TIRAMONTI. Guilhermina. A escola moderna. Restrições e potencialidade frente às exigências da contemporaneidade. In: KRAWCZKY, Nora. (Org.). Sociologia do Ensino Médio: crítica ao economicismo na política educacional. São Paulo: Cortez, 2014. p. 185-206.
VIÑAO FRAGO, Antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y câmbios. 2002. 106 p. Disponível em: http://www.oei.org.ar/edumedia/pdfs/T05_Docu3_Sistemaseducativosculturasescolares_Vinao.pdf. Acesso em: 4 dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.