Convulsivo Sinódico Project − exercise of aesthetic experience and responsibility with the other

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1257

Keywords:

Escola pública, experiência estética, prática escolar

Abstract

The public school experiences difficult times, in a context that aims to disqualify it, giving preference to private investments in education. It is now seen as inferior and incompetent in the face of contemporary challenges. In the perspective of the concept testing of Larrosa, we sought to contribute with the subject, analyzing the Convulsivo Sinódico Project of the E. E. “Prof. Carlos Augusto de Camargo” from Piedade, SP, created and developed by the school in the period of 1993-2017, following Walter Benjamin, for whom the past can be resumed and revealed in new forms in the present, and Roger Chartier (1988, p. 17), in the dimension of cultural history, how a reality is made to read. The methodology used is the qualitative research with the Management and School Plans of the school. The results signal paths to be explored in the dimension of Gabriel Perissé, around aesthetic literacy, a way to break with the crystallizations in the ways of seeing and living education; and Emmanuel Lévinas, about the responsibility to the other.

Author Biographies

Sônia Aparecida Ijano Batista, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutoranda na Universidade de Sorocaba (UNISO), no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na linha de História e Historiografia: Políticas e Práticas Escolares. Participa do Grupo de Pesquisas em História da Educação.

 

Vânia Regina Boschetti, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo (USP). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba (UNISO).

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Published

2020-08-20

How to Cite

Ijano Batista, S. A., & Boschetti, V. R. (2020). Convulsivo Sinódico Project − exercise of aesthetic experience and responsibility with the other. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1257

Issue

Section

Artigos