The literature review in doctoral theses: conduction analysis and writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1190

Keywords:

revisão de literatura, teses de doutorado, educação

Abstract

The quality of the literature reviews in doctoral theses was analyzed, whose dates of defense are in the interstitial time 2013-2016 and are linked to the Graduate Program in Education and Contemporaneity of the State University of Bahia (PPGEduC/UNEB). In this essay, the results related to one of the research lines of this Program are shown. The demand is anchored in a mixed or quali-quantitative approach, with the adoption of the documental research method. The theses, considered research documents, were obtained from the CAPES Catalog of Theses and Dissertations. These analyses were built based on the adaptation of Boote and Beile Literature Review Scoring Rubric (2005), taking four categories: Coverage, Synthesis, Significance, and Rhetoric. The results reveal that the examined theses provided a fertile and interesting contribution to structure the literature review in the production of scientific knowledge because they point out important aspects that must be involved in order to conduct and write a literature review of quality.

Author Biographies

Eliziane Rocha Castro, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Coordenadora do Núcleo de Formação Continuada da Secretaria Municipal de Educação de Raposa, MA. Bolsista da Fundação Cearense de Apoio à Pesquisa (FUNCAP).

João Batista Carvalho Nunes, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Filosofia e Ciências da Educação pela Universidade de Santiago de Compostela (Espanha). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Francisco Jeovane do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará (UECE).

 Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professor da Rede Estadual de Ensino do Ceará (SEDUC/CE). Bolsista da Fundação Cearense de Apoio à Pesquisa (FUNCAP).

Francy Sousa Rabelo, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professora Adjunta do Departamento de Educação I da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J. A “revisão de literatura” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002, p. 25-44.

BAKHTIN, M. O romance de educação na história do realismo. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina G. Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Cap. 2, p. 221-76.

BERLAND, N.; PIOT, C.; STOLOWY, H. La revue de littérature: état de l’état de l’art. Comptabilité – Contrôle – Audit, Paris, v. 19, n. 3, dez. 2013. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-comptabilite-controle-audit-2013-3-page-3.htm. Acesso em: 18 jun. 2018.

BOOTE, D. N.; BEILE, P. Scholars before researchers: on the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, v. 34, n. 6. ago. 2005. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X034006003. Acesso em: 18 jun. 2018.

CARDOSO, T.; ALARCÃO, I.; CELORICO, J. A. MAECC®: um caminho para mapear investigação. Indagatio Didactica, v. 5, n. 2, out. 2013. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2452/2323. Acesso em: 27 jun. 2018.

FITT, M. H.; WALKER, A. E, LEARY, H. M. Assessing the quality of doctoral dissertation literature reviews in instructional technology. Instructional Technology & Learning Sciences, 2009. Disponível em: https://digitalcommons.usu.edu/itls_facpub/8/. Acesso em: 6 jul. 2018.

KRATHWOHL, D. R.; SMITH, N. L. How to prepare a dissertation proposal: suggestions for students in education and the social and behavioral sciences. Syracuse, NY: Syracuse University Press, 2005.

MAXWELL, J. A. Literature Reviews of, and for, educational research: a commentary on Boote and Beile’s “scholars before researchers”. Educational Researcher. v. 35, n. 9, set. 2006. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X035009028. Acesso em: 6 jul. 2018.

MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S141381232012000300007. Acesso em: 9 jul. 2018.

MOSKAL, B. M. Scoring Rubrics: what, when and how? Practical Assessment, Research & Evaluation. v. 7, n. 3, mar. 2000. Disponível em: https://pareonline.net/getvn.asp?v=7%26n=3. Acesso em: 6 jul. 2018.

RUDESTAM, K. E.; NEWTON, R. R. Surviving your dissertation: a comprehensive guide to content and process. 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2001.

SILVA, L. R. C. S.; DAMASCENO, A. D.; MARTINS, M. C. R.; SOBRAL, K. M.; FARIAS, I. M. S. Pesquisa documental: caracterização e interface na produção acadêmica em Educação. In: NÓBREGA-THERRIEN, S.; FARIAS; I. M. S.; NUNES, J. B. C. (Org.). Pesquisa Científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2011, p. 55-66. v. 3.

Published

2020-08-20

How to Cite

Castro, E. R., Nunes, J. B. C., do Nascimento, F. J., & Rabelo, F. S. (2020). The literature review in doctoral theses: conduction analysis and writing . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1190

Issue

Section

Artigos