The literature review in doctoral theses: conduction analysis and writing
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1190Keywords:
revisão de literatura, teses de doutorado, educaçãoAbstract
The quality of the literature reviews in doctoral theses was analyzed, whose dates of defense are in the interstitial time 2013-2016 and are linked to the Graduate Program in Education and Contemporaneity of the State University of Bahia (PPGEduC/UNEB). In this essay, the results related to one of the research lines of this Program are shown. The demand is anchored in a mixed or quali-quantitative approach, with the adoption of the documental research method. The theses, considered research documents, were obtained from the CAPES Catalog of Theses and Dissertations. These analyses were built based on the adaptation of Boote and Beile Literature Review Scoring Rubric (2005), taking four categories: Coverage, Synthesis, Significance, and Rhetoric. The results reveal that the examined theses provided a fertile and interesting contribution to structure the literature review in the production of scientific knowledge because they point out important aspects that must be involved in order to conduct and write a literature review of quality.
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. A “revisão de literatura” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (Org.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002, p. 25-44.
BAKHTIN, M. O romance de educação na história do realismo. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina G. Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997. Cap. 2, p. 221-76.
BERLAND, N.; PIOT, C.; STOLOWY, H. La revue de littérature: état de l’état de l’art. Comptabilité – Contrôle – Audit, Paris, v. 19, n. 3, dez. 2013. Disponível em: https://www.cairn.info/revue-comptabilite-controle-audit-2013-3-page-3.htm. Acesso em: 18 jun. 2018.
BOOTE, D. N.; BEILE, P. Scholars before researchers: on the centrality of the dissertation literature review in research preparation. Educational Researcher, v. 34, n. 6. ago. 2005. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X034006003. Acesso em: 18 jun. 2018.
CARDOSO, T.; ALARCÃO, I.; CELORICO, J. A. MAECC®: um caminho para mapear investigação. Indagatio Didactica, v. 5, n. 2, out. 2013. Disponível em: http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2452/2323. Acesso em: 27 jun. 2018.
FITT, M. H.; WALKER, A. E, LEARY, H. M. Assessing the quality of doctoral dissertation literature reviews in instructional technology. Instructional Technology & Learning Sciences, 2009. Disponível em: https://digitalcommons.usu.edu/itls_facpub/8/. Acesso em: 6 jul. 2018.
KRATHWOHL, D. R.; SMITH, N. L. How to prepare a dissertation proposal: suggestions for students in education and the social and behavioral sciences. Syracuse, NY: Syracuse University Press, 2005.
MAXWELL, J. A. Literature Reviews of, and for, educational research: a commentary on Boote and Beile’s “scholars before researchers”. Educational Researcher. v. 35, n. 9, set. 2006. Disponível em: http://journals.sagepub.com/doi/10.3102/0013189X035009028. Acesso em: 6 jul. 2018.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S141381232012000300007. Acesso em: 9 jul. 2018.
MOSKAL, B. M. Scoring Rubrics: what, when and how? Practical Assessment, Research & Evaluation. v. 7, n. 3, mar. 2000. Disponível em: https://pareonline.net/getvn.asp?v=7%26n=3. Acesso em: 6 jul. 2018.
RUDESTAM, K. E.; NEWTON, R. R. Surviving your dissertation: a comprehensive guide to content and process. 2. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2001.
SILVA, L. R. C. S.; DAMASCENO, A. D.; MARTINS, M. C. R.; SOBRAL, K. M.; FARIAS, I. M. S. Pesquisa documental: caracterização e interface na produção acadêmica em Educação. In: NÓBREGA-THERRIEN, S.; FARIAS; I. M. S.; NUNES, J. B. C. (Org.). Pesquisa Científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza: EdUECE, 2011, p. 55-66. v. 3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.