Investigative contexts and children from infancy as curriculum producers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2047

Keywords:

investigative contexts, resumes, babies and very young children, daycare

Abstract

This paper is an excerpt from a Master’s degree in Education research that aims at highlighting the curricula that emerge in the investigative contexts experienced by babies and very young children in daycare. A group of babies and very young children aged between 1 year and 5 months to 1 year and 10 months from a public daycare center in São Francisco do Conde, Bahia, participated in this study. The understanding of the investigative context dialogues with the studies by Barbieri (2021) and Dubovick and Cippitelli (2018); on babies and very young children, with Barbosa (2010) and with the National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (Brazil, 2009). The research approach is qualitative, and the methodological instruments adopted were the investigative context, field journal, photography and video recording, but, for this text, we used the investigative contexts carried out and the field journal. Data produced reveals that the greater the diversity of materials, materialities and aesthetic way in which they are organized, the greater the possibilities for babies and very young children to use multiple languages ​​in production of curricula. It is concluded that babies and very young children, when assuming the centrality of planning in the context of daycare, produce rich and inspiring curricula for updating the pedagogical and curricular proposal of daycare and curriculum policies for Early Childhood Education.

Author Biographies

Vigna Soraia de Jesus Barboza, Federal University of Bahia

Master in Education from the Federal University of Bahia, specialist in Early Childhood Education, specialist in Pedagogical Coordination and Educational Management. She has a degree in Pedagogy and in Higher Normal Education - Licentiate for the Initial Series of Primary Education. She is currently the manager of Early Childhood Education in the municipality of São Francisco do Conde - BA. She is a teacher in the São Francisco do Conde municipal school system. Municipal trainer for the National Commitment to Literate Children Program. She has experience in the field of education, working in teacher training on the following subjects: early childhood education, babies, very young children, young children, curriculum, nursery school, pre-school, reading and writing in early childhood education. She is a member of the Study and Research Group on Early Childhood Education, Children and Childhood - GEPEICI.

Marlene Oliveira dos Santos, Federal University of Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e de Pós-Graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas da UFBA. Professora do Curso de Pedagogia da UFBA, na área de Educação Infantil. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Infantil, Crianças e Infâncias (GEPEICI/CNPq/PGEDu-UFBA).

References

BARBIERI, Stela. Territórios da invenção: ateliê em movimento. São Paulo: Jujuba, 2021.

BARBOSA, Maria Carmem. Especificidades da ação pedagógica com os bebês. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO, 1., 2010. Anais [...]. Belo Horizonte: Portal do MEC, 2010.

BARBOSA, Maria Carmem. Práticas cotidiana na Educação Infantil: bases para a reflexão sobre Orientações Curriculares. Projeto de Cooperação Técnica MEC e UFRGS para construção de Orientações Curriculares para Educação Infantil. Brasília, DF: MEC; SEB; UFRS, 2009.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB n. 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF: MEC; CNE; CEB, 18 dez. 2009. Disponível em http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb005_09.pdf. Acesso em: 4 mar. 2023.

DUBOVIK, Alejandra; CIPPITELLI, Alejandra. Construção e Construtividade: materiais naturais e artificiais nos jogos de construção. São Paulo: Phorte, 2018.

GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

HORN, Maria das Graças Souza. Brincar e interagir nos espaços da escola infantil. Porto Alegre: Penso, 2017.

KUSSLER, Carolina Lopes et al. Acolhidas e despedidas: intersecção entre as culturas da família e da escola. In: FOCHI, Paulo (org.). Vida cotidiana e microtransições: narrativas pedagógicas das escolas do Observatório da Cultura Infantil – OBECI. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.

MACEDO, Roberto Sidnei. Currículo: campo, conceito e pesquisa. 7. ed. atualizada. Petrópolis: Vozes, 2017.

MUSSINI, Ilaria. O contexto: espaços, materiais, tempos e relações. In: MARTINI, Daniela; RUSTICHELLI, Francesca. Educar é a busca de sentido: aplicação de uma abordagem projetual na experiência educativa de 0 a 6 anos. São Paulo: Ateliê Carambola, 2020. p. 70-93.

NUNES, Mighian Danae Ferreira. Você veio olhar a gente ou escrever?”: usos do caderno de campo em pesquisa com crianças numa escola de educação infantil. Revista Zero-a-seis, Florianópolis, v. 21, n. 40, p. 389-414, set./dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n40p389

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. Pedagogias da infância: reconstruindo uma práxis de participação. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; KISHIMOTO, Tizuko Morchida; PINAZZA, Mônica Apezzato. Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 13-36.

SANTOS. Marlene Oliveira dos. Currículos praticados com bebês: professoras com a palavra. São Paulo: Pimenta Cultural, 2024. DOI: https://doi.org/10.31560/pimentacultural/2024.98959

SANTOS. Marlene Oliveira dos. Escutar a criança é uma ato político-pedagógico. In: LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida (Org.). O que as pesquisas com e sobre as crianças podem nos dizer em tempos de crise? Campina Grande: EDUEPB, 2022. p. 73-94.

SANTOS. Marlene Oliveira dos. Dilemas e desafios na pesquisa com crianças: narrativas de pesquisadoras brasileiras. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 28, dez. 2020.

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Brincadeira na infância e construção do conhecimento. In: HORN, Claúdia Inês. Pedagogia do brincar. Porto Alegre: Mediação, 2018. p. 47-79.

TUBENCHLAK, Diana. Arte com bebê. São Paulo: Panda Books, 2020.

VASCONCELOS, Queila Almeida. Crianças bem pequenas no cotidiano da escola: tecendo relações entre participação e interesse de aprendizagem. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

Published

2025-04-02

How to Cite

Soraia de Jesus Barboza, V. ., & Oliveira dos Santos, M. . (2025). Investigative contexts and children from infancy as curriculum producers. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 69–90. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2047

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche