Early Childhood Education, teaching and babies: conceptions and practices under debate in Higher Education training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2020

Keywords:

babies, teaching, training in Higher Education

Abstract

In this article we present reflections on the creation of an optional subject in the Pedagogy course, also offered as an extension course focused on teaching for and with babies, in the context of a federal public university. Taking the categories of relationships, pedagogical gesture and attention education, the work shares principles adopted in the construction of the training path for baby teachers and higher education graduates. Bringing together initial and continuing training in the same space and time has been a relevant focus of the course discipline. Through the proposals and themes developed, teachers and other professionals who work in daycare create a space for sharing among themselves which, in turn, affects and mobilizes undergraduates in initial training, in a meeting that produces both sensitive dialogues and tensions. The relevance of this process has consisted in making dialogue a critical-reflexive proposal for teaching practice, as well as making the theory discussed alive and humanized, making this a path that has been configured as research-training in Higher Education, through the construction of shared meanings, translating into a responsible response to oneself and work with babies.

Author Biography

Nazareth Salutto, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Professora da Universidade Federal Fluminense. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Infância, Bebês e Crianças-GERAR.

References

BARROS, Manoel. O livro das Ignorãças. Rio de Janeiro: Record, 2007.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2 jul. 2015. Disponível em: http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=02/07/2015&jornal=1&pagina=8&totalArquivos=72. Acesso em: 28 maiO 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 20 dez. 1996.

CERICATO, Itale Luciane. A profissão docente em análise no Brasil: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 246, p. 273-89, maio/ago. 2016 DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-6681/373714647

FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como Educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

INGOLD, Tim. Antropologia: para que serve? Tradução: Beatriz Silveira Castro Filgueiras. Petrópolis: Vozes, 2019.

ROCHA, Eloisa Candal; BATISTA, Rosa. A Constituição Histórica da Docência na Educação Infantil: um estudo a partir do contexto catarinense do início do século XX. In: REUNIÃO ANPED GT7, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ANPEd, 2015.

ROSEMBERG, Fúlvia. São Paulo: uma cidade hostil aos bebês. In: ARTES, Amélia; UNBEHAUM, Sandra. Escritos de Fúlvia Rosemberg. São Paulo: Cortez: Fundação Carlos Chagas, 2015.

SALUTTO, Nazareth. Por uma Pedagogia das Relações. In: SALUTTO, Nazareth (Org.). Bebês: diálogos sobre formação no ensino, na extensão e na pesquisa. São Carlos: Pedro e João Editores, 2023.

SANTOS, Maria Alice Barbosa; ESTRELA, Rafaela Garcia; GOMES, Sarah Borges Martins. Aprendendo a enxergar os bebês: o que não dizem os currículos dos cursos de Pedagogia. In: SALUTTO, Nazareth (Org.). Bebês: diálogos sobre formação no ensino, na extensão e na pesquisa. São Carlos: Pedro e João Editores, 2023.

SCHMITT, Rosinete Valdeci. Relações entre adultos e bebês na educação infantil: indícios para compreensão de uma docência não linear. Poiésis, Tubarão, v.13, n. 24, p. 313-30, jul./dez. 2019. Disponível em: https://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/index. Acesso em: 7 maio 2024.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência. Tradução: João Batista Kreuch. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Didática da Educação Superior: construindo caminhos para a prática pedagógica. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 20., 2020, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos [...]. Petrópolis: Vozes, 2020. [CANDAU, Vera Maria; CRUZ, Giseli Barreto; FERNANDES, Claudia (Org.). Fazeres-Saberes Pedagógicos: Diálogos, insurgências e políticas].

Published

2025-04-02

How to Cite

Salutto, N. (2025). Early Childhood Education, teaching and babies: conceptions and practices under debate in Higher Education training. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(68), 261–274. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v30i68.2020

Issue

Section

Dossiê: Por uma ética do cuidado na docência de 0-3 anos: das pedagogias de educação infantil às didáticas na creche