“Espanhol para Todos”: an autoethnography of understanding oneself as a decolonial teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1919

Keywords:

Teaching Spanish, decoloniality, teaching identity

Abstract

Since 2017, with the repeal of Law No. 11,161/2005, the Spanish language no longer forms part of the Brazilian Basic Education curriculum. Spanish teachers have found, in a more autonomous way, practices to occupy this space. Based on Hall (2006) for the understanding of fluid identities and in continuous displacement, this work is an autoethnographic narrative, whose aim is to report my process of understanding myself as a Spanish teacher in this scenario of resistance. The narrative refers to the experiences of the first co-author of the article under the guidance of the second co-author. Engaged in the anti-racist and anti-colonial struggle, I dialogue with my intersectionalities of race and gender, which influence my perspective on teaching and the teacher I seek to become. To this end, in this text I present my experience of building a popular and free course called “Espanhol para Todos”, which became an Extension project linked to the Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, in 2021, and which had as theoretical support scholars of decoloniality. While still graduating in Languages with qualifications in Portuguese and Spanish Language, I found in decolonial approaches a way to confront the hegemony of European Spanish teaching, expanding the perspective to Latin America and promoting other narratives for a critical and anti-racist Education through appreciation of Southern identities.

Author Biographies

Millena Dánily P. Rodrigues, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais

Mestranda em Letras (Estudos Linguísticos, subárea Linguística Aplicada: Formação de Professores e Ensino e Aprendizagem de Línguas) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Graduada em Licenciatura em Letras, Língua Portuguesa e Língua Espanhola pelo Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais, campus São João del-Rei.

Joziane Ferraz de Assis, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, Minas Gerais

Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Letras (Estudos de Linguagem, subárea Linguística Aplicada ao Ensino/Aprendizagem de Língua Estrangeira-Espanhol) pela Universidade Federal Fluminense. Graduada em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Professora da área de Língua Espanhola na Universidade Federal de Viçosa, atuando no Programa de Pós-graduação em Letras e na graduação nos cursos de Letras e Secretariado Executivo Trilíngue.

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Published

2024-09-03

How to Cite

Rodrigues, M. D. P., & Assis, J. F. de . (2024). “Espanhol para Todos”: an autoethnography of understanding oneself as a decolonial teacher. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 29(66), 49–64. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v29i66.1919