Cinema and education from the perspective of equality of intelligences: reflections on seeing and making films as constructions of a common for the curriculum productions with basic education students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1736

Keywords:

cinema, curriculum, pedagogical practices

Abstract

This article investigates artistic-pedagogical practices with cinema of the cultural project REALIZACINE in two public schools in the city of Rio de Janeiro. Since 2021, the project in question has been developing educational actions with basic education students focused on the gestures of watching and making films, based on the central condition of equality of intelligences among those involved. This perspective tensions the curricular boundaries and produces, as locus of practice, constructions with and between the subjects, in conjunction with the different knowledge produced in the relationships, and bets on a Pedagogy of Creation placing students as spectators and creators of films, focusing on possible curricular productions with cinema related to the school space. We sought to develop the activity of educational research by the dimension in which the educational practice itself is inhabited, as an alternative to establish investigative paths by the experience/meaning pair (LARROSA, 2002). Introducing the Lumière Minute exercise (FRESQUET, 2013a, 2014) to students, investigative artifacts were produced, such as the films shown, notes and records in the field notebook, photographs, in addition to the students' own films made in practices, in order to represent the set of materials to weave reflections on the senses of a “common”, as curricular construction with cinema. In this sense, the following reflection is crossed by the reflections of Jacques Rancière, Larrosa, Fresquet, among other relevant authors.

Author Biographies

Leonardo Cesar Alves Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação e graduado em Pedagogia pela UFRJ. Atua como coordenador pedagógico das Escolas de Cinema do CINEAD da UFRJ, por meio da Extensão Universitária e também do REALIZACINE.

Pedro Cupolillo de Almeida, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Estudante de Comunicação Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), habilitação em Rádio e TV. Atualmente, desenvolve experiências de iniciação ao Cinema em Escolas Públicas, por meio do Programa de Extensão Universitária CINEAD da UFRJ e no REALIZACINE.

References

ABECEDARIO DE INFÂNCIAS - WALTER KOHAN. Rio de Janeiro: CINEAD LECAV, 2018. 1 vídeo (1h 43 min. 25 seg.). Publicado pelo canal CINEAD LECAV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NRNNlcNYImU&t=2939s. Acesso em 27 nov. 2022.

BERGALA, Alain. A hipótese-cinema: pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD/UFRJ, 2008.

BRASIL. Lei n. 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13006-26-junho-2014-778954-publicacaooriginal-144445-pl.html. Acesso em: 29 nov. 2022.

FRESQUET, Adriana. Princípios e propostas para uma introdução ao cinema com professores e estudantes: a experiência do CINEAD/UFRJ. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira; SANTOS, Maria Angélica (Org.). Escritos de alfabetização audiovisual. Porto Alegre: Libretos, 2014. p. 68-85.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: reflexões e experiências com professores e estudantes de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013a.

FRESQUET, Adriana. Cinema para aprender e desaprender: currículo de Cinema para a Educação Básica. Rio de Janeiro: LECAV, 2013b. Disponível em: http://www.educacao.ufrj.br/wp-content/uploads/2018/12/curriculo_cinema.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

FUNDAÇÃO CALOUSTE GULBENKIAN. Home Page. Fundação Calouste Gulbenkian [online], [s.l.], 1997.

GABRIEL, Carmem Teresa. Currículo e Cinema na Educação básica: reflexões sobre uma articulação discursiva possível. In: FRESQUET, Adriana Mabel (Org.). Currículo de cinema para escolas de educação básica. Rio de Janeiro: UFRJ, 2013. Disponível em: www.educação.fe.ufrj/cultura/livros-digitais/Adriana Fresquet, 2013b. Acesso em: 27 nov. 2022.

GOMES, Elizabeth Xavier; GONÇALVES, Teresa Nico Rêgo. Trabalho da educação: ação humana, não produtividade e comunidade. Interacções, [s.l.], v. 11, p. 24-46, 2015. Disponível em: https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/27869/1/GomesGon%c3%a7alves%202015%20Artigo.pdf. Acesso em: 1 set. 2022.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 19, p. 20-8, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1 set. 2022.

PIRES, Ana Luísa; GOMES, Elisabete; GONÇALVES, Teresa. Práticas pedagógicas e práticas artísticas na construção da escola como espaço e tempo da democracia. Medi@ções, Londrina, v. 4, n. 2, p. 6-23, 2016.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

REZENDE FILHO, Luiz Augusto Coimbra de; BASTOS, Wagner Gonçalves; PASTOR JUNIOR, Américo de Araújo; PEREIRA, Marcus Vinicius; SÁ, Marcia Bastos de. Contribuições dos Estudos de Recepção Audiovisual para a Educação em Ciências e Saúde. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 143-61, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/19825153.2015v8n2p143. Acesso em: 6 set. 2022.

RIO DE JANEIRO. Resolução Conjunta SEOP/SMS n. 001, de 10 de fevereiro de 2021. Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro: Rio de Janeiro, RJ, 2021. Disponível em: https://pge.rj.gov.br/comum/code/MostrarArquivo.php?C=MTI1ODc%2C. Acesso em: 7 set. 2022.

SOUZA, Luani Liz de; SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Industriar o professor: uma cartografia dos cinematógrafos no Brasil (1910 a 1930). Cadernos de História da Educação, Curitiba, v. 20, p. 1-19, 2021. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/60374/31325. Acesso em: 28 jun. 2022.

Published

2023-08-03

How to Cite

Moreira, L. C. A., & Almeida, P. C. de. (2023). Cinema and education from the perspective of equality of intelligences: reflections on seeing and making films as constructions of a common for the curriculum productions with basic education students. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 28(63), 311–335. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v28i63.1736