YouTube's cultural curriculum constituting subjects of gender and sexuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1711

Keywords:

cultural pedagogies, discourses, sexuality

Abstract

The article presents discussions based on a master's degree research in education, focusing on gender and sexuality discourses that circulate in the videos of youtuber Felipe Neto. We take the videos as cultural artifacts, whose pedagogies constitute subjects. Our analysis is centered on a cultural curriculum that teaches ways of being and being in the world, instituting ways of regulating conduct and challenging subjects to establish negotiation relationships with their content. We chose for the article analyzes related to two of the videos present on the youtuber channel. The focus of the videos is on advice and questions about sexual practices and conduct, involving negotiations on the use of condoms, monogamy, contamination by sexually transmitted infections (STIs) and the construction of masculinities based on the exercise of a virile sexuality. Cultural pedagogies of gender and sexuality, aligned with medical discourses, make videos potentially educational artifacts, as they invest in the construction of subjects called upon to establish relationships with themselves and with socially established truths.

Author Biographies

Michele Priscila Gonçalves dos Santos, Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Pedagoga pela UFJF. Professora da rede estadual de educação de Minas Gerais.

Roney Polato de Castro, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Licenciado em Ciências Biológicas pela UFJF. Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFJF. Coordenador do grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade (GESED). 

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Published

2022-12-22

How to Cite

Santos, M. P. G. dos, & Castro, R. P. de . (2022). YouTube’s cultural curriculum constituting subjects of gender and sexuality. Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 27(61), 49–69. https://doi.org/10.20435/serieestudos.v27i61.1711

Issue

Section

Dossiê: Currículos culturais não-escolares: processos de subjetivação, verdades e relações de poder