Making “rationality” tremble: disruptive notes about BNC-Formação
DOI:
https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v0i0.1494Keywords:
curriculum policies, teacher education, BNC-Formação, “Logics Approach”Abstract
This article aims to discuss the logic of scientific rationality that marks curricular policies for teacher education. We problematize the guidelines defended in curricular policies, in defense of discourses of efficiency/effectiveness as responses to society's demands for quality education. Our theoretical-strategic framework incorporates post-structural perspective discussions in the curriculum − the “logics approach” − more specifically, phantasmatic logic. Given the fruitful dialogue with Laclau and Mouffe, Glynos, and Howarth, in a discursive perspective, we operate with the approach of social, political, and phantasmatic logic. We argue that collision mechanisms “of rationality”, through the reconfiguration of teaching scenarios and challenges, present themselves as powerful disruptive operators in the field of Teacher Education. Our strategy goes through other readings of the curricular documents − Opinion CNE/CP n. 22/2019, also called BNC- Formação, which reviews the National Curriculum Guidelines for the Initial Teacher Training for Basic Education and establishes the Common National Base for the Initial Formation of Basic Education Teachers. Our final considerations point to the radical problematization of the evidence discourse in the field of teacher education.
References
BRASIL. Parecer CNE/CP n. 22/2019, de 7 de novembro de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial de professores para a Educação Básica e Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília-DF, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes. Acesso em: 30 jan. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2/2015, de 1º de julho de 2015. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos profissionais do magistério da Educação Básica. Brasília-DF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/revalidaco-de-diplomas/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015. Acesso em: 30 jan. 2019.
BIESTA, Gert J. J. The beautiful risk of education. Colorado: Paradigm Publishers, 2014. 165 p.
BORGES, Veronica; LOPES, Alice C. O político e a política: implicações para a formação docente. In: MACEDO, E.; MENEZES, I. Currículo, política e cultura: conversas entre Brasil e Portugal. Curitiba: CRV, 2019. p. 21-40.
CLARKE, Matthew. Eyes wide shut: the fantasies and disavowals of education policy, Journal of Education Policy, v. 35, p. 2, p. 151-67, 2018. doi: https://doi.org/10.1080/02680939.2018.1544665
FINK, Bruce. O sujeito lacaniano: entre a linguagem e o gozo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998, 256 p.
DIAS, Rosanne E. Sentidos produzidos nas políticas curriculares de formação docente. Revista Espaço do Currículo (on-line), v. 8, p. 22-34, 2015.
GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Logics of critical explanation in social and political theory. Abingdon: Routledge, 2007. 280 p.
GLYNOS, Jason; HOWARTH, David. Explicação Crítica em Ciências Sociais: a abordagem das lógicas. In: LOPES, Alice C.; OLIVEIRA, Anna L. A. R. M.; OLIVEIRA, Gustavo G. S. de (Org.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018. p. 133-67.
LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Buenos Aires: Nueva Visión, 1993, 269 p.
LACLAU, Ernesto. Por que os significantes vazios são importantes para a política? In: LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011. p. 67-80.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015. 288 p.
LOPES, Alice C.; BORGES, Veronica. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 157, p. 486-507, set. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/198053143065. Acesso em: 30 jan. 2019.
LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, Alice C.; OLIVEIRA, Anna L. A. R. M.; OLIVEIRA, Gustavo G. S. de (Org.). A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: UFPE, 2018, p. 133-67.
STAVRAKAKIS, Yannis. The Lacanian left: psychoanalysis and culture. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
STAVRAKAKIS, Yannis. Lacan y lo político. Buenos Aires: Editora Prometeo, 2007, 214 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista Série-Estudos permite a reprodução total em outro órgão de publicação mediante a autorização por escrito do editor, desde que seja feita citação da fonte (Série-Estudos) e remetido um exemplar da reprodução. A reprodução parcial, superior a 500 palavras, tabelas e figuras deverá ter permissão formal de seus autores.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.