Dona Antonieta and the meanings of a life as director of the São Roque High School: a Weberian perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1426

Keywords:

school administration, São Roque High School, values

Abstract

This paper aims to understand the social actions carried out by Antonieta de Araújo Cunha, who singled out for more than two decades the secondary education of the city of São Roque, SP, building and directing the referred São Roque High School. To understand these social actions, we used a qualitative research approach, which was based upon oral history method, focused on oral history thematic, with five semi-structured interviews with people who had closed relation and proximity with the referred director Antonieta, during the period in which she worked in the school administration. The theoretical framework adopted in this paper was upon Max Weber’s Comprehensive Sociology, whose essential understanding is about human conduct with meaning. In conclusion, the meanings related to social actions performed by director Antonieta were summarized in categories based on values of order, control, authority, obedience, and aesthetic and hygienic standards, still present in the community of São Roque social imaginary.

Author Biographies

Tarina Unzer Lenk, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutora em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Professora Adjunta do Instituto Federal de São Paulo e Universidade Federal do Vale do São Francisco.

Wilson Sandano, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Professor Titular do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Sorocaba (UNISO).

References

ARAGÃO, Milena; TIMM, Jordana Wruck; KRETZ, Lúcio. A história oral e suas contribuições para o estudo das culturas escolares. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, RS, v. 18, n. 2, p. 28-41, maio/ago. 2013.

AZANHA, José Mario Pires. Democratização do ensino: vicissitudes da ideia no ensino paulista. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 335-44, maio/ago. 2004.

BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

COHN, Gabriel. Crítica e resignação: Max Weber e a teoria social. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

COHN, Gabriel. Max Weber: a “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. São Paulo: Ática, 1999.

ESCOLA ESTADUAL HORÁRIO MANLEY LANE (São Roque). Livro do histórico do estabelecimento [Documento Oficial]. São Roque, SP, 1949. p. 57.

FREITAS, Sônia Maria de. História oral: possibilidades e procedimentos. 2. ed. São Paulo: Associação Editorial Humanitas, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMIDE, Neidi Schumacker. Entrevista oral [cedida a] Tarina Unzer Macedo Lenk. São Roque, SP, jan. 2019.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 5. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2003.

LEMOS, Marcelo Rodrigues. Estratificação social na teoria de Max Weber: considerações em torno do tema. Revista Iluminart, Florianópolis, ano IV, n. 9, p. 113-27, nov. 2012.

MARCÍLIO, Maria Luiza. História da Escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2005.

MILLER, José Roberto. Entrevista oral [cedida a] Tarina Unzer Macedo Lenk. São Roque, SP, fev. 2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

NARDELLI, Wlademir. Entrevista oral [cedida a] Tarina Unzer Macedo Lenk. São Roque, SP, jan. 2019.

OLIVEIRA, Miriam Maluf. Entrevista oral [cedida a] Tarina Unzer Macedo Lenk. São Roque, SP, jan. 2019.

PEDROSO, Juarez. Entrevista oral [cedida a] Tarina Unzer Macedo Lenk. São Roque, SP, fev. 2019.

PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduação em História, São Paulo, n. 14, p. 25-39, fev. 1997.

ROCHA, Heloísa Helena Pimenta; GONDRA, José Gonçalves. A escola e a produção de sujeitos higienizados. Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 493-512, jul./dez. 2002.

SANTOS, Maria dos Santos; ARAUJO, Osmar Ribeiro de. História oral: vozes, narrativas e textos. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, MG, n. 6, p. 191-201, jan./dez. 2007.

SÃO ROQUE [Município]. Lei n. 00057/2007-L, de 13 de julho de 2007. Denominação da escola municipal Professora Antonieta de Araújo Cunha Laurenciano. São Roque, SP: Câmara Municipal, [2007]. Disponível em: https://consulta.siscam.com.br/camarasaoroque/Documentos/Documento/52740. Acesso em: 11 maio 2020.

SKIDMORE, Thomas E. Uma história do Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VAMOS concluir as obras do colégio. O Democrata, São Roque, SP, ano 42, n. 2112, p. 4, 10 maio 1958.

VILLAÇA, Ivaldo. Certidão sobre a formação acadêmica e carreira profissional da Sra. Antonieta de Araújo Cunha. São Roque, SP: Secretaria de Estado dos Negócios da Educação, Departamento de Educação, Instituto de Educação Horácio Manley Lane, 1961.

WEBER, Max. A ética protestante e o espírito do capitalismo. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2018.

WEBER; Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. 3. ed. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1994.

WEBER; Max. Conceitos básicos de sociologia. Tradução Gerard Georges Delaunay, Rubens Eduardo Ferreira Frias. São Paulo: Editora Moraes, 1989.

Published

2020-08-20

How to Cite

Lenk, T. U., & Sandano, W. (2020). Dona Antonieta and the meanings of a life as director of the São Roque High School: a Weberian perspective . Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 25(54). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1426

Issue

Section

Artigos