Training of medical course teachers: a state of the question (EQ)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.1966

Keywords:

state of the question, teacher training, medicine course

Abstract

This study aimed to understand the aspects of university teaching and the constitution of training, teaching knowledge and teaching practices of professors of the Medicine course, based on findings from research on dissertations and theses. As a methodology, State of the Question research was used, based on Nóbrega-Therrien and Therrien (2004), with data collection on the Periodicals Portal of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). From the search and analysis of the research results, it is clear that the research discusses pedagogical training, teaching skills, professional training, integrated curriculum, problem-based learning, among others, but does not problematize in a reflective way about the “become a teacher”. Therefore, it is necessary to expand research on university teaching by professors of the Medicine course, problematizing the constitution of training, knowledge and teaching practices, analyzing the categories in an inseparable way.

Author Biographies

Mayara Alves Loiola Pacheco, Secretaria Municipal de Educação, Fortaleza

Doutora e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/Uece). Especialista em Educação a Distância pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB). Graduada em Letras Português pala Universidade Federal do Ceará (UFC) e em Pedagogia (Uece). Professora da Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Fortaleza.

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Secretaria Municipal de Educação, Fortaleza

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/Uece). Professora efetiva do município de Fortaleza, Secretaria Municipal de Educação. Professora do curso de Pedagogia da Faculdade Ari de Sá (FAS).

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), em Natal. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC), em Fortaleza. Professor da Universidade Estadual do Ceará (Uece), em Fortaleza.

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Published

2025-10-13

How to Cite

Pacheco, M. A. L., Monteiro, R. R. M., & Magalhães Junior, A. G. (2025). Training of medical course teachers: a state of the question (EQ). Série-Estudos - Periódico Do Programa De Pós-Graduação Em Educação Da UCDB, 30(69). https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v30i69.1966